Matchmaking giver pote

Kombinationen af engagerede, internationale deltagere, faglige rammer og et nemt koncept gjorde AgroMatch 2010 til et succesfuldt matchmaking event for 109 virksomheder fra i alt 14 lande.

Agromek i Herning Messecenter dannede i december 2010 rammen om kontaktbørsen AgroMatch, der spillede virksomheder inden for biomasse til bioenergi-sektoren op til dans. Målet var at skabe samarbejde og nye forretninger på tværs af landegrænser ved at give de interesserede parter et forum, hvor de kunne møde hinanden.

Konceptet var nemt – deltagerne skulle på forhånd udvælge de virksomheder, som de havde lyst til at mødes med, og på kun 30 minutter kunne de danne sig et indtryk af, om der var noget at bygge videre på. I alt 400 møder blev afholdt i løbet af de to dage, hvor kontaktbørsen foregik.

Midtjysk forankring og opbakning

Nok var det et arrangement med internationalt fokus, men udover arrangørerne, Enterprise Europe Network og Innovationsnetværket for Biomasse, var det midtjyske særdeles godt repræsenteret ved 32 ud af i alt 52 deltagende, danske virksomheder.

Arrangementet var det andet i en serie af fire kontaktbørser planlagt inden for Enterprise Europe Network-projektet ”2nd Generation BioMatch” (2GBM), og indtil videre forløber arrangementerne tilfredsstillende:

- Det giver virksomhederne muligheden for at finde ud af, hvad andre tilbyder og efterspørger inden for bioenergi. Vi vil samle op på disse møder senere og finde ud af, hvilke konkrete resultater, der er kommet ud af møderne. Succesen i forbindelse med AgroMatch viser, at der er en interesse for et forum som dette, og at det giver mening at kombinere målrettet matchmaking med traditionelle messer, udtaler projektleder Jacob Mogensen, Innovationsnetværket for Biomasse.

30 minutters møder gav bonus

Matchmaking-konceptet blev en øjenåbner for mange deltagere, som fandt fordelene ved arrangementet.

- Alle er forholdsvis åbne overfor hinanden, fordi de er interesserede i at gøre forretninger og møde nye mennesker. Der er ikke den sædvanlige skepsis mellem køber og sælger, men derimod er begge parter interesserede i at finde ud af, om der er grundlag for at lave forretninger med hinanden. Desuden er det ekstremt effektivt med så mange salgsmøder på én dag. Ikke at forglemme den tid, man sparer på ikke at tilbringe en hel dag på at besøge virksomheder, som alligevel ikke er interesserede, når det kommer til stykket, pointerer én af de danske deltagere, Jacob Vibe fra det danske rådgivende ingeniørfirma P&I Engineering ApS.

Én af de udenlandske deltagere, Jens Måge fra norske Biowaz A/S, der udvikler, producerer og sælger biogasanlæg, fik også et meget positivt indtryk af AgroMatch og de møder, der blev afholdt på Agromek:

- Jeg mener absolut, at vores virksomhed fik noget ud af at deltage i møderne, og vi har fået nogle konkrete kontakter, som vi nu arbejder videre med. Selve arrangementet passer rigtigt godt til os, idet vi kigger på forskellige markeder i Europa, og møderne er en særdeles effektiv måde at komme i kontakt med folk på.

Jens Måges gode indtryk af arrangement kunne sagtens få ham til at deltage i sådan et arrangement igen:

- Jeg synes, konceptet er rigtig godt, og dette års AgroMatch var meget velorganiseret og effektivt. Matchmaking er en god måde at møde en masse relevante kontakter på, også fordi det samler så mange fra forskellige lande i Europa, så man får anledning til at mødes, og det var nyttigt, slutter han.

Udover at arrangere matchmaking-møderne stod Enterprise Europe Network også for arrangerede guidede ture til udvalgte udstillere. Dette gav deltagerne en anden mulighed for kontakt med potentielle forretningspartnere, og 65 deltagere tog imod dette tilbud.

Den næste 2nd Generation BioMatch matchmaking event kommer til at foregå i Genera i Spanien fra den 11.-12. maj 2011.

650.000 kg plast genbrugt til øltransport

650.000 kg plast genbrugt til øltransport

Flere tusind grønne paller sendes hver måned til Systembolaget i Sverige, og det har danske Nortech Solutions nu modtaget en anerkendt europæisk erhvervspris for. Adm. direktør, Jeppe Mølvadgaard, kalder på flere innovative og grønne løsninger.